Gode livsstilsråd

Dersom du har behov for å stå opp for og tisse flere ganger pr natt er det viktigste rådet at du bør diskutere dette med din lege.

Toalettbesøkene forstyrrer nattesøvnen og kan gi en dårlig søvnkvalitet. Dette gir en negativ innvirkning på den påfølgende dagen. Kanskje finnes det en enkel løsning på problemet.

Allmene livstilsråd

  1. Kartlegg dine vaner.
  2. Unngå å spise eller drikke mye i timene før sengetid.
  3. Reduser inntak av alkohol og koffeinholdige drikker.
  4. Reduser ikke ditt totale væskeinntak.
  5. Vurder om det om finnes andre årsaker til at du våkner om natten, for eksempel stress.
  6. Unngå røyking, tv-titting og lignende når du våkner for å urinere om natten.
  7. Uriner en siste gang rett før sengetid.
  8. Noter ned hvor trøtt du føler deg under dagen. Det er en indikasjon for betydningen av å løse problemet.
  9. Noter væskeinntak og urinmengde i en væskedagbok.
  10. Oppsøk lege for råd og behandling av plagene.
  • VIKTIG!

    Oppsøk lege dersom endring av mat- og drikkevaner ikke hjelper!